Platz / Titel / Punkte / Anzahl Nennungen / Höchste Einzelplatzierung
79.
Jackie Brown (1997) 97 P. (6 / 9)
"Half a million dollars will always be missed."
USA, 1997
Regie: Quentin Tarantino / Drehbuch: Quentin Tarantino
Stars: Pam Grier, Samuel L. Jackson, Robert de Niro, Bridget Fonda, Robert Forster, Michael Keaton, Chris Tucker
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In „Jackie Brown“ – äußerlich ein Krimi – geht es weniger um eine komplexe Handlung. Die relativ simple Handlung selbst wird eindeutig bestimmt von den Charakteren, ihren Beziehungen zueinander. Da tauchen vor allem „Zweierbeziehungen“ auf: Ordell und sein Freund Louis (eine von Ordell beherrschte „Freundschaft“ im Sinne von großer bestimmender Bruder), Jackie und Max (Sehnsucht von Max nach Liebe, Jackies Verlangen nach Vertrauen), Jackie und Ordell (weibliche Intelligenz versus männliche Dominanz), Ordell und Max (Max durchschaut die banale Skrupellosigkeit Ordells), Ordell und Melanie (Melanie als Objekt Ordells in jeder Hinsicht, Melanies Verachtung gegenüber Ordell), Melanie und Louis (Louis Ruhebedürfnis versus Melanies Versuch, ihn für einen Betrug einzuspannen: Sex in weniger als drei Minuten als Köder), Jackie und die beiden Polizisten. Diese Paare, ihre Beziehung zueinander sind die eine Ebene, auf der sich die Handlung systematisch aufbaut. Das andere Element ist der unbändige und von den anderen – außer Max – nicht durchschaubare Wille Jackies, ihrem bisherigen Leben zu entrinnen. Sie ist Angestellte bei einer kleinen Fluggesellschaft mit geringer Bezahlung und schlechten Zukunftsaussichten. Sie hat sich breitschlagen lassen, für Ordell Aufträge abzuwickeln, und sitzt nun sozusagen zwischen allen Stühlen. Sie ist 44, sieht blendend aus, aber was nützt ihr das schon für den Rest ihres Lebens – ohne Geld, ohne Perspektive, wenn Geld das einzige zu sein scheint, was noch eine Perspektive eröffnet?
(Ulrich Behrens, Filmstarts)
78.
Demoltion Man (1993) 101 P. (6 / 10)
"You're gonna regret this the rest of your life... both seconds of it."
USA, 1993
Regie: Marco Brambilla / Drehbuch: Daniel Waters, Robert Reneau, Peter M. Lenkov
Stars: Sylvester Stallone, Wesley Snipes, Sandra Bullock
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The new Sylvester Stallone movie, "Demolition Man," shows us the future, and it's a PC nightmare. Set in 2032 in the megalopolis of San Angeles, the picture takes place in a culture where there is no death by unnatural causes, no meat, no booze, no smoking, no salt, no bodily contact and no poverty. When the citizens want to have children, they go to a clinic; when they want to eat out, they go to a Taco Bell (the sole survivor of the so-called Franchise Wars). Every individual is encoded and can be tracked down by the government's computer at any time. And if you utter a profanity within earshot of Big Brother (who is everywhere), you are immediately slapped with a fine.
(Hal Hinson, The Washington Post)
77.
Rushmore (1998) 102 P. (4 / 1)
"I saved Latin. What did you ever do?"
USA, 1998
Regie: Wes Anderson / Drehbuch: Wes Anderson, Owen Wilson
Stars: Jason Schwartzman, Bill Murray, Olivia Williams, Luke Wilson
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"Rushmore" ist eine Highschool-Komödie, wie es sie seit langem nicht mehr gegeben hat. Mit bitterbösem Humor werden altbekannte Klischees mal bedient, mal über den Haufen geworfen. Unentwegt aber fragt sich der Zuschauer, was den Schüler Max dazu bewegt, sich so dreist an eine Lehrerin ranzumachen. Bill Murray spielt – was hätte man auch anderes von ihm erwartet – wieder mal den kaputtesten Typen im ganzen Film. Er geht in der Rolle des lebensmüden Millionärs voll auf. Der junge Jason Schwartzman vermag es dennoch, ihm die Show zu stehlen.
(Cineclub)
76.
The Naked Gun 2 1/2: The Smell of Fear (1991) 103 P. (6 / 5)
"Looks like the cows have come home to roost."
USA, 1991
Regie: David Zucker / Drehbuch: David Zucker, Pat Proft
Stars: Leslie Nielsen, Priscilla Presley, George Kennedy, O.J. Simpson
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Even though it's not nearly as funny as its predecessor, The Naked Gun 2 1/2: The Smell of Fear still manages to deliver the goods just by doing what it did before: stuff a ton of senseless jokes into a script involving equally goofball characters. Leslie Nielsen, an actor who knows how to be funny while maintaining a completely straight face, is back as the bumbling Lieutenant Frank Drebin of Police Squad. (Remember, the Naked Gun movies are a spin-off of the 1982 TV show Police Squad!) Also returning are Priscilla Presley as Drebin's love interest named Jane Spencer, O.J. Simpson as the accident-prone Nordberg, and the opening credits police car that drives into the weirdest places. This time, the car goes through a bullfighting arena, a crowd of bumper cars, a lounge with showgirls, a bowling alley, the inside of the human body, a hospital operating room, and back into the street where it irritates Zsa Zsa Gabor.
(Anthony's Film Review)
75.
Ed Wood (1994) 103 P. (6 / 5)
"My girlfriend still doesn't know why her sweaters are always stretched out."
USA, 1994
Regie: Tim Burton / Drehbuch: Scott Alexander, Larry Karaszewski
Stars: Johnny Depp, Martin Landau, Sarah Jessica Parker, Bill Murray
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Tim Burton gelingt es, Ed Wood als einen faszinierenden Charakter zu zeichnen. Seinen puren Idealismus gibt er trotz herber Enttäuschungen nie auf, er glaubt fest an sich – im Grunde eine Eigenschaft, die man vielen Menschen wünschen sollte. Das ist einer der interessantesten Punkte an „Ed Wood“. Keine Rolle dagegen spielt das reale Ende von Ed Wood: Der widmete sich im letzten Drittel seiner Karriere schlechten Soft- und Hardcorepornos und verlor seinen Idealismus offenbar an den Alkohol. „Plan 9 From Outer Space“ avancierte später zum Kultfilm, eben wegen seines unglaublichen Trashcharakters und der Auszeichnung im oben genannten Buch als „schlechtester Film aller Zeiten“. Die in allen Filmen von Wood gegebene Inszenierung per Improvisation hat zudem Seltenheitscharakter. Welcher Regisseur würde schon freiwillig selbst misslungene Szenen nicht erneut drehen, in denen Kulissen umfallen oder Schauspieler gegen Türen laufen?
(Stefan Ludwig, Filmstarts)
74.
The Godfather: Part III (1990) 105 P. (5 / 11)
"Finance is a gun. Politics is knowing when to pull the trigger."
USA, 1990
Regie: Francis Ford Coppola / Drehbuch: Mario Puzo, Francis Ford Coppola
Stars: Al Pacino, Diane Keaton, Andy Garcia, Talia Shire, Eli Wallach, Sofia Coppola, Bridget Fonda
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Michael is older now and walks with a stoop. He has a diabetic condition. He has spent the years since "The Godfather, Part II" trying to move the family out of crime and into legitimate businesses. He has turned over a lot of the old family rackets to a new generation, to people like Joey Zasa (Joe Mantegna), who is not scrupulous about dealing dope, who is capable of making deals that would offend the fastidious Michael. It is Michael's dream, now that he senses his life is coming to a close, that he can move his family into the light. But the past is seductive. Because Michael knows how to run a Mafia family, there is great pressure on him to do so. And throughout "Godfather III" we are aware of the essential tragedy of this man, the fact that the sins that stain his soul will not wash off - especially the sin of having ordered the death of his brother Fredo. Michael is positioned in the story between two characters who could come from "King Lear" - his daughter, Mary (Sofia Coppola), whom he loves and wants to give his kingdom to, and Sonny's son, Vincent (Andy Garcia), who sees the death of his enemies as the answer to every question. Michael is torn between the futures represented by the two characters, between Mary, quiet and naive, and the hot-blooded Vincent. And when Vincent seduces Mary and makes her his own, Michael's plans begin to go wrong.
(Roger Ebert)
73.
Bad Boys (1995) 105 P. (5 / 6)
"This is bad. No, let me call it what is. This is fucked up."
USA, 1995
Regie: Michael Bay / Drehbuch: Michael Barrie, Jim Mulholland, Doug Richardson
Stars: Will Smith, Martin Lawrence, Lisa Boyle
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Miami, Florida. Schauplatz unzähliger Folgen einer Fernsehserie sowie einiger Morde an deutschen Touristen. Aber auch Schauplatz des Heroinhandels und der Ort für richtig harte Jungs, "Bad Boys" eben... Unter der Führung des Ganoven Fouchet (Tcheky Karyo) gelingt es einer Bande, Rauschgift im Wert von 100 Millionen Dollar aus dem Polizeipräsidium zu stehlen. Die Top-Cops Marcus Burnett (Martin Lawrence) und Mike Lowrey (Will Smith) haben nur drei Tage, die Diebe zu fangen - ansonsten wird ihre Abteilung von einer karrieregeilen FBI-Beamtin geschlossen. Ein brutaler Mord führt die beiden auf eine erste Spur. Max, eine Ex-Freundin von Mike musste dran glauben und ihre Freundin Julie Mott (Tea Leoni) ist die einzige Zeugin. Da sie bei der Polizei nur mit Mike sprechen will, der aber nicht da ist, gibt sich Marcus als Mike aus. Er bringt die wertvolle Zeugin in Mikes, also jetzt seiner Wohnung unter, was dem rechtmäßigen Besitzer wenig gefällt.
(Andreas Haaß, Moviemaster)
72.
Boogie Nights (1997) 105 P. (6 / 6)
"I got a feeling that behind those jeans is something wonderful just waiting to get out."
USA, 1997
Regie: Paul Thomas Anderson / Drehbuch: Paul Thomas Anderson
Stars: Mark Wahlberg, Julianne Moore, Burt Reynolds, Don Cheadle, Heather Graham, William H. Macy
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There was a time during the long history of the adult entertainment industry that porn films showed signs of artistic ambition. During the late '70s, a small cadre of directors believed that they could combine the raunch of real sex with an involving plot. It was a lofty goal, and one that ultimately proved impossible to realize, especially with the advent of video forcing movies to be made cheaper and faster. In his new film, Boogie Nights, writer/director Paul Thomas Anderson takes us back to the disco era, and, by following a small group of characters, recreates the rise and fall of "artistic porn" and those who participated in it. But Boogie Nights isn't just an expose of the porn industry -- it's a provocative and involving character study, as well. While it could be argued that Anderson has bitten off more than he can chew -- a few too many of the men and women populating his film are left half-developed -- an overambitious approach is always preferable to the alternative, and Boogie Nights does enough things right that it's easy to overlook its few shortcomings.
(James Berardinelli, Reelviews)
71.
Glengarry Glen Ross (1992) 105 P. (6 / 1)
"A-B-C. A-Always, B-Be, C-Closing. Always be closing, always be closing."
USA, 1992
Regie: James Foley / Drehbuch: David Mamet
Stars: Al Pacino, Jack Lemmon, Alec Baldwin, Ed Harris, Alan Arkin, Kevin Spacey, Jonathan Pryce
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Es sind zehn ganz besondere Minuten schauspielerischer Maßlosigkeit, die David Mamets vielgepriesenes Theaterstück auch in der filmischen Adaption von James Foley mit einem genialischen Augenblick mitten hinein stürzen lässt in die drohende Eskalation des Plots, die Krisis aller beteiligten Figuren und das satirische Auseinanderbersten kapitalistischer Grundfesten. Als Blake (Alec Baldwin) das kleine Büro verlassen hat, entsteht urplötzlich eine Melange aus existenzieller Angst und rasender Wut, bei manchem ist es pure Verzweiflung, beim nächsten pikierte Verwirrung. Keiner der anwesenden Geschäftsmänner, allesamt Gründstücksspekulanten oder einfach "salesmen", bleibt ungerührt, niemand zeigt sich unbeeindruckt von der stakkatoartigen Salve verbaler Tiefschläge, dieser melodischen Aneinanderreihung von Beleidigungen und der öffentlichen Präsentation ihrer eigenen Inkompetenz. Niemand kann sich jener untrüglichen Demonstration von Macht, von Geld, von Einfluss und erworbener Arroganz völlig entziehen, so theatralisch sie auch sein möge, gleich wie schonungslos Blake, der Mann in dem Designeranzug - in Vertretung der Geschäftsleitung des Hauptsitzes dieser Immobilienfirma, die sich nun mit den unzureichenden Quartalszahlen ihrer ländlichen Niederlassung beschäftigen muss - die Anwesenden zusammenfaltet und ihnen, den Versagern, denen, die keinerlei Kaufverträge mehr abschließen, die anscheinend den richtigen Biss verloren haben, ein Ultimatum stellt.
(Patrick Joseph, Filmzentrale)
70.
South Park: Bigger, Longer & Uncut (1999) 107 P. (5 / 5)
"I once farted on the set of Blue Lagoon."
USA, 1999
Regie: Trey Parker / Drehbuch: Trey Parker, Matt Stone, Pam Brady
Stars: Trey Parker, Matt Stone, Mary Kay Bergman
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Simply, it was their warm-up for the facetious bloodletting that is "Bigger, Longer and Uncut," a wicked musical satire that manages to nestle itself smack in the midst of the censorship vs. First Amendment debate that chews it up and spews it out as pop culture detritus. Nothing - not Saddam Hussein, not the Baldwin brothers, not even Gandhi - is sacred or safe. The film's fire-breathing gets under way in the snowbound Dr. Suess-y opening number (written by Parker and Hollywood schmaltz composer Marc Shaiman, who gets an impossible make-over and animated cameo as the piano accompaniment for the chintzy emcee Big Gay Al). The show's bite-size, middle-school regulars - Cartman, Stan, Kyle and Kenny - are elated to see their heroes Terrance and Phillip's "R" -rated foray into big-screen flatulence. Terrance and Phillip's show gives the boys the revelation that will drop their jaws and change their lives: Compulsive swearing. Soon every Brian Boitano-loving 12-year-old in South Park has busted into an outrageous foul-language freestyle that makes N.W.A. look like Our Gang.
(Wesley Morris, San Francisco Chronicle)