Platz / Titel / Punkte / Anzahl Nennungen / Höchste Einzelplatzierung
34.
Night on Earth (1991) 231 P. (11 / 4)
"If there's no room at the Hotel Genius, I'll take a room at the Hotel Imbecile."
USA, UK, Frankreich, England, Japan, 1991
Regie: Jim Jarmusch / Drehbuch: Jim Jarmusch
Stars: Winona Ryder, Gena Rowlands, Lisanne Falk
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Night on Earth, now released for the first time on DVD by the Criterion Collection, is kind of the movie equivalent of a short story collection. Five precise little nuggets of cinema, each standing on their own, but all reflecting the author's grace and style, all mining the same rich thematic vein. On a single night, at the exact same moment, five different travelers get into five different cabs. Jarmusch doesn't show off and create a rapid-fire montage of the passengers hailing their drivers, but instead keeps the divisions clear. The only connectors are shots of a wall full of clocks, each labeled for their corresponding city, and between each story their hands move backward to the same starting point, creating a context of time and place.
(Jamie S. Rich, DVD Talk)
33.
From Dusk Till Dawn (1996) 246 P. (14 / 2)
"If you try to run, I've got six little friends and they can all run faster than you can."
USA, 1996
Regie: Robert Rodriguez / Drehbuch: Quentin Tarantino
Stars: Harvey Keitel, George Clooney, Juliette Lewis, Quentin Tarantino, Salma Hayek, Danny Trejo
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From Dusk till Dawn bereitet nicht nur ungezähmten, gekonnt sadistischen Spaß, sondern ist auch derart grandios gefilmt und rasant geschnitten, daß das Ergebnis allein schon formal jedem echten Filmfreund den Atem stocken lassen sollte. Für Horror-Fans kommen zahllose Verweise hinzu. Eine gelungene Party lebt aber auch von ihren Gästen: John Saxon im TV, Blaxploitation-Star Fred Williamson als knallharter Vietnam-Veteran (das Zigarreschloten macht ihm noch immer keiner nach), Maskenbildner-Guru Tom Savini als »Sex Machine« in einer Referenz an seinen Dawn Of The Dead-Auftritt und Cheech Marin in drei (!) Rollen. Daß hier auf diese Weise offensichtlich versucht wurde, den Kult-Faktor zu maximieren, mindert den Spaß keineswegs. Die größte Trumpfkarte jedoch ist George Clooney, der schon als Kinderarzt für Frauen in der klasse TV-Serie ER zu gefallen wußte: So charismatisch, cool und sexy hat noch kaum jemand die Leinwand beherrscht. Ganz ehrlich: Clooney ist GOTT. Ich will so sein wie er.
(Hasko Baumann, Schnitt Online)
32.
Braveheart (1995) 251 P. (12 / 3)
"It's all for nothing if you don't have freedom."
USA, 1995
Regie: Mel Gibson / Drehbuch: Randall Wallace
Stars: Mel Gibson, Sophie Marceau, Patrick McGoohan
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The crown jewel of 1995's summer blockbusters appears to have arrived early. It's hard to imagine any motion picture released between now and August matching Mel Gibson's Braveheart for spectacle. With its clashing armies, heartstopping action, and grand sense of romance, this is the sort of film it's a pleasure to see and review. Let me state my preferences up front. I'm a big fan of the epic adventure, a category in which Braveheart, like cream, rises to the top. There's a lot in this film that's praiseworthy -- not the least of which is its ambition. Those viewing this picture may be easily reminded of Gettysburg, The Last of the Mohicans, Glory, and such classics as Lawrence of Arabia, El Cid, and Spartacus. The grandeur is certainly present; nevertheless, Gibson gives us not only memorable battles, but characters of real substance.
(James Berardinelli, Reelviews)
31.
La Vita é Bella (1997) 254 P. (11 / 1)
"Buon giorno, Principessa!"
Italien, 1997
Regie: Roberto Benigni / Drehbuch: Roberto Benigni, Vincenzo Cerami
Stars: Roberto Benigni, Nicoletta Braschi, Giorgio Cantarini
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Im Italien der dreißiger Jahre – der Faschismus ist dabei sich breitzumachen – nimmt die Hans-Wurst-Geschichte seinen Lauf. Der quirlige Kellner Guido umbalzt eine junge Frau namens Dora. Sie ist zwar mit einem Faschisten liiert, doch Guido vermag sie derart oft zu verblüffen und zum Lachen zu bringen, daß sie bald ins Wanken gerät. Bei ihrer Verlobungsfeier gibt sie schließlich unter dem Tisch dem geliebten Kellner einen Kuß. Dieses Bild verdeutlicht schon das Thema des Filmes: Es geht um gestohlen Momente. Droben lärmt die Gesellschaft vor sich hin, doch eine Tischdecke genügt, um kurz ein ganz privates Idyll zu erschaffen. Der erste Teil des Filmes dauert eine knappe Stunde, ist ausgelassen, verspielt und zeugt von der hohen komödiantischen Meisterschaft des Regisseur und Hauptdarstellers Benigni, aber auch von seiner Selbstverliebtheit. Die Comedia dell' arte kann nicht eleganter gewesen sein, so beiläufig webt Begnini die verschiedenen Fäden in das Possenspiel ein, wobei viele Späße bereits in Abgrundähe stattfinden, wenn etwa Guido den Rassenkundevortrag in einer Schule parodiert.
(Richerd Oehmann, Artechock Film)
30.
The Green Mile (1999) 264 P. (15 / 8)
"I get a little scared in the dark sometimes."
USA, 1999
Regie: Frank Darabont / Drehbuch: Frank Darabont, Stephen King
Stars: Tom Hanks, Michael Clarke Duncan, David Morse, James Cromwell, Barry Pepper, Harry Dean Stanton
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"We think of this place like an intensive care ward of a hospital." So says Paul Edgecomb, who is in charge of Death Row in a Louisiana penitentiary during the Depression. Paul (Tom Hanks) is a nice man, probably nicer than your average Louisiana Death Row guard, and his staff is competent and humane--all except for the loathsome Percy, whose aunt is married to the governor, and who could have any state job he wants, but likes it here because "he wants to see one cook up close." One day a new prisoner arrives. He is a gigantic black man, framed by the low-angle camera to loom over the guards and duck under doorways. This is John Coffey ("like the drink, only not spelled the same"), and he has been convicted of molesting and killing two little white girls. From the start it is clear he is not what he seems. He is afraid of the dark, for one thing. He is straightforward in shaking Paul's hand--not like a man with anything to be ashamed of.
(Roger Ebert)